Hoe krijg je voldoende eiwitten binnen?

Je bent er al een tijdje over uit; je wilt minder of geen vlees eten. Meteen komen er een aantal vragen bij je op: Hoe begin je daarmee? Laat je het vlees weg en vervang je het door vis? Eet je liever helemaal geen dierlijke voedingsstoffen meer? Krijg je dan wel genoeg eiwitten binnen en waar kun je die eiwitten dan vandaan halen?

Ben je moe of heb je minder energie?

Eiwitten, ook wel proteïne genoemd, zijn opgebouwd uit aminozuren. Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten. Ons lichaam heeft aminozuren nodig om goed te kunnen functioneren. Het zorgt voor de bescherming van de zenuwcellen, het bevordert onder andere het afweersysteem, ondersteunt de darmflora en zorgt voor een goede opname van essentiele stoffen uit je dagelijkse voeding. Je kunt de eiwitten dus niet zomaar uit je voedingspatroon weglaten. Doe je dat wel, dan geeft dat vermoeidheid, wat uiteindelijk kan leiden tot chronische vermoeidheid.

Plantaardige producten met eiwitten

Wanneer je vlees minderd, bijvoorbeeld van 5 x per week naar 3x per week is het niet nodig daar een vervanger voor te zoeken. Je krijgt nog steeds voldoende eiwitten binnen door de groenten die je eet. Wanneer je beslist om vlees uit je voedingspatroon te halen eet dan plantaardige voeding met veel eiwitten erin. Er zijn veel plantaardige producten waar eiwitten inzitten en deze zijn prima in te zetten om aan je dagelijkse behoefte aan eiwitten te komen. Door voedingsmiddelen met bonen of noten te combineren ontstaat er een volwaardig aminzozuurprofiel. Daardoor is het mogelijk om uit plantaardige bronnen voldoende eiwitten te halen.

Eiwitrijke voeding

Eitwitten vind je onder andere in eieren, (geiten)yoghurt, zaden/noten, vis, peulvruchten en paddestoelen. Het gunstigst voor de spijsvertering is om de eiwit inname te verdelen over vier maaltijden per dag. Wil je niet alleen plantaardige- maar ook dierlijke producten eten, houdt dan wel de orthomoleculaire richtlijn aan van maximaal 40% dierlijke eiwitten en de rest plantaardige eiwitten in acht.

Wel of geen kant-en-klare vleesvervanger?

Vleesvervangers zijn erg in trek. De vraag is of die nodig zijn. Aan sommige vleesvervangers zijn namelijk stoffen toegevoegd, het is bewerkt voedsel. De basis van deze vleesvervangers kunnen schimmels/paddestoelen zijn, maar vaak wordt melk, soja, lupine of tarwe gebruikt. Deze laatstgenoemde grondstoffen veroorzaken snel allergie of vermoeidheid. Lees alvorens tot aankoop over te gaan even de ingrediënten op de verpakking door, dan weet je wat je mee kunt nemen of beter kunt laten liggen.

Linzenburger met paddenstoelen en geitenkaas

Trek in wat anders dan een stukje vlees maar wil je wel de benodigde eiwitten binnen krijgen? De eiwitten van peulvruchten zijn heel interessant voor vegetariërs en veganisten omdat alle essentiële aminozuren vertegenwoordigd worden. De peulvrucht is rijk aan foliumzuur, koper, fosfor, mangaan en ijzer en zit vol met vezels en eiwitten! Doordat linzen resistent zetmeel bevatten gaat het darmonstekingen, overgewicht en diabetes tegen.

Bekijk hier hoe je een Linzenburger met paddenstoelen en geitenkaas boordevol eiwitten bereid!

Kom je er zelf niet uit of twijfel je en zou je het prettig vinden om een op maat gemaakt voedingsplan te ontvangen zodat je er zeker van bent dat je alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt? Boek dan een afspraak voor een online voedingsconsult!

2018-07-23T18:09:15+00:00