Van overgewicht naar diabetes

Heb je de hele dag door trek, elke dag opnieuw, en dan ook nog een enorme dip rond 15.30 u? Vooral lekkere trek tussen de maaltijden door zoals koekjes, repen, saucijzenbroodjes en krentenbollen? Dat kan komen door het eten van bepaalde voeding waardoor je bloedsuikerspiegel uit balans raakt. Als er constant sprake is van bloedsuikerschommelingen is er een grote kans dat diabetes ontstaat.

Gewichtstoename en insuline

Bij inname van goede voeding zorgt insuline voor een constante bloedsuikerspiegel. Insuline zorgt dat glucose de cellen in kan, waar het omgezet wordt in energie. Deze energie wordt bijvoorbeeld gebruikt voor spiergroei. Door een teveel aan koolhydraten, vooral snelle koolhydraten, en een teveel aan vet is sprake van een te grote aanmaak van insuline. Een teveel daarvan heeft als gevolg dat een teveel aan koolhydraten wordt opgeslagen als vet. Een teveel aan suikers zet zich dus om in vet, ofwel een gewichtstoenamen, vooral bij te weinig beweging. Deze suikers leveren daarnaast geen vitaminen en mineralen, maat onttrekken die juist aan het lichaam.

Welke invloed heeft de bloedsuikerspiegel

Na het eten van de ‘juiste’ maaltijd hoort het hongergevoel gedurende vier tot zes uur te verdwijnen. Maar na het nuttigen van bijvoorbeeld grote hoeveelheden witmeel- of kant-en-klare producten komt dat gevoel vaak al na een uur terug. Door het kiezen voor de juiste voeding stabiliseert de bloedsuikerspiegel. Het stabiliseren van de bloedsuikerspiegel, waardoor men dips voorkomt, heeft op korte termijn als voordeel dat er geen moeheid of vervelend humeur ontstaat door een lage bloedsuikerspiegel. Op de lange duur leidt het op allerlei gebieden tot meer doorzettingsvermogen en energie.

Mentale gesteldheid

De bloedsuikerspiegel daalt als we ergens tegen opzien. Of als bijvoorbeeld iets te moeilijk is om over te praten. Deze dips voelen heel vervelend. Om snel weer een beter gevoel te krijgen, kan men de neiging hebben om op zo’n moment naar snelle suikers te graaien. Dit geldt voor volwassenen en kinderen. Behalve snoep en koek is alcohol een voorbeeld van snelle suikers die op dit soort momenten plezierig zijn. Dit zorgt op de lange duur voor bloedsuikerschommelingen. Zorg in plaats daarvan voor aandacht voor het probleem dan blijft het grijpen naar snelle koolhydraten tot een minimum beperkt.

Diabetes

Als constant sprake is van een schommelende bloedsuikerspiegel is de kans groot dat diabetes gaat ontstaan. Er bestaan twee vormen van diabetes. Bij type 1 kan het lichaam het hormoon insuline niet meer aanmaken, terwijl bij type 2 de cellen van het lichaam niet meer reageren op insuline. Aandacht voor het voedingspatroon, en vooral voor het beperken van veel snelle koolhydraten, kan de enorme toename van diabetes doen afnemen.

Bloedsuikerschommelingen verminderen

De juiste maaltijd, met voedingsstoffen die jouw lichaam versterken en voeden, kan bloedsuikerschommelingen voorkomen. Een aantal stoffen die helpen om de bloedsuikerschommelingen te beperken zijn:
Omega 3 vetzuren – dit komt voor in vette vis en zee algen
Aminozuur (eiwit) carnitine – dit komt vooral voor in vlees en in bonen/linzen
Co-enzym Q10 – dit maken wij zelf aan indien voldoende (B) vitamine en mineralen in ons lichaam aanwezig zijn
Vezels – uit o.a. havermout, groenten, fruit, bonen en linzen
Kaneel – helpt de bloedsuikerspiegel in balans te houden, bijvoorbeeld door de havermout of appeltaart
Mineraal chroom – er zit relatief veel chroom in vis, rundvlees, kip, eieren, volkorenproducten, groenten en rozijnen

De bloedsuikerspiegel in balans houden

Zorg dat in elke maaltijd eiwitten voorkomen
Zorg dat in elke maaltijd vetten voorkomen, vooral onverzadigde vetten zoals…
Zorg vooral dat in het voedingspatroon geen geraffineerde suikers en snelle koolhydraten zitten
Gebruik alleen koolhydraten in de vorm van verse groenten, fruit en volkoren granen
Gebruik drie maaltijden per dag en sla zeker het ontbijt niet over
Vermijd zoveel mogelijk tussendoortjes (binnenkort een blog over gezonde tussendoortjes!)
Beperk het gebuik van cafeïnehoudende dranken
Gebruik geen frisdrank en beperk het gebruik van vruchtensappen

Komt bovenstaande je bekend voor en heb je hulp nodig om hier vanaf te komen? Boek dan een online voedingsconsult! Zo werken we er samen aan om jouw bloedsuikerspiegel, en willicht overgewicht, in balans te krijgen.

2018-07-30T17:11:07+00:00