Hoe Diabetes zelf te genezen

Het artikel van vorige maand over Lekkere trek, overgewicht en diabetes ging over diabetes in het algemeen. De aankomende maand zal ik een aantal artikelen posten en verder in gaan op Diabetes type 2; hoe het ontstaat en wat je eraan kunt doen om het te voorkomen, verminderen of te ‘genezen’. Wat de invloeden zijn van erfelijkheid, leefgewoontes, snelle suikers, bewegen, koolhydraten, energiebalans, rust, groenten en stress. Daarbij komen er deze maand een aantal lekkere recepten langs die een mooie aanvulling zijn om je bloedsuiker in balans te houden.

Erfelijkheid en leefgewoontes

Er is steeds meer zekerheid dat de afwijkingen bij diabetes type 2 worden veroorzaakt door een wisselwerking tussen erfelijke aanleg en onze manier van leven. Wat is er dan verkeerd aan onze manier van leven? We eten de verkeerde dingen, we bewegen te weinig, we hebben teveel stress en we slapen te onregelmatig en te weinig. Onze genen kunnen we niet veranderen, maar onze leefstijl wel!

Overgewicht

Mensen met diabetes type 2 zijn vrijwel allemaal te zwaar. Overgewicht maakt minder gevoelig voor insuline. Mensen met overgewicht en diabetes type 2 hebben bovendien vaak een hoge bloeddruk en een hoog bloedvetgehalte. Hoge bloedglucoses, hoge bloeddruk en hoge vloedvetten verhogen de kans op complicaties bij diabetes. Pas je leefstijl aan. Dan verbeter je niet alleen je bloedglucose, maar ook je gewicht, je bloeddruk en bloedvetgehalte.

Koken op een nieuwe manier

De beste voeding bij diabetes type 2 bestaat uit pure, onbewerkte producten zonder toegevoegde suikers. Daarbij geldt dat je beter minder koolhydraten kunt eten en in verhouding juist wat meer groenten, vetten en eiwitten. Groenten hebben de hoofdrol. De maaltijden moeten voldoende eiwitrijke producten (vlees, vis, eieren en bonen) bevatten om je te verzadigen. Kook met olijfolie, volle zuivel en room: dat maakt de recepten heerlijk vol van smaak, met een gunstig effect op de bloedglucose. Eet heel puur, met nauwelijks bewerkte producten en toegevoegde suikers!

Tussendoortjes tips

Een valkuil bij diabetes, en eigenlijk ook bij mensen die geen diabetes hebben, is lekkere trek tussen de hoofdmaaltijden door. Als je echt behoefte hebt aan tussendoortjes, probeer dan iets uit deze lijst:
– kwark met noten en vers fruit
– plakjes vleeswaren of een stukje kaas
– klein handje noten
– olijven
– gekookt eitje
– kop soep of bouillon

Diabetes type 2 pak je aan door je leefstijl aan te passen. Kom voor je lichaam op en start met het aanpassen van je voeding waardoor je lichaam weer naar behoren kan functioneren! Minder koolhydraten, meer groenten, vetten en eiwitten.

Donderdag 6 september vertel ik je meer over de invloeden van snelle suikers en beweging op je bloedglucose schommelingen.

2018-11-08T11:13:47+00:00