Weg met de snelle suikers

In deel 2 over Diabetes behandelen we de invloed van snelle suikers op je bloedglucose. Door snelle suikers te schrappen wordt je voeding gezonder en je bloedglucose vertoont minder pieken en dalen. 

De invloed van snelle suikers

Als je een glas frisdrank drinkt, of wat snoep eet, dan krijg je puur suiker binnen. Die suiker wordt razendsnel afgebroken door je lichaam en komt dan in je bloed terecht. Je bloedglucose stijgt: er ontstaat een piek. Bij gezonde mensen zorgt het hormoon insuline ervoor dat de suiker uit je bloed wordt gehaald en naar spieren en vetweefsel wordt gebracht waardoor je bloedglucose daalt. Bij mensen met Diabetes type 2 maakt het lichaam wel insuline aan maar is er ongevoeliger voor geworden. Het lukt niet de bloedglucose te verwerken. Je krijgt dan een te hoog suikergehalte in je bloed en dat is zeer ongezond voor je lichaam.

Laat de snelle suikers weg

Je kunt medicijnen nemen om je bloedglucose te laten dalen. Je kunt er zelf ook voor zorgen dat je bloedglucose niet zo snel stijgt. De eerste stap is snelle suikers uit je voeding weglaten. Suikerrijke producten, zoals snoep en koek, bevatten voornamelijk lege caloriën en nauwelijks vitamines, mineralen en vezels. De lege caloriën maken je alleen maar dik. Daarbij hebben suikerrijke producten een dooreetfactor die verslavend werkt waardoor je er snel te veel van eet.

Help: het is zo moeilijk!

Voor sommige mensen zal deze eerste stap gemakkelijk zijn. Maar als je een zoetekauw bent, dan is deze stap misschien wel de moeilijkste. Geef jezelf wat extra rust, eet voldoende en neem niet te veel hooi op je vork. Bij verreweg de meeste mensen is de trek in zoet na twee weken veel minder dan voorheen.

Zo stop je met suiker

1. Stop met gezoete dranken.
2. Minimaliseer met vers vruchtensap.
3. Wen jezelf aan koffie en thee zonder suiker (Minder en uiteindelijk kun je zonder. Ik spreek uit ervaring!)
4. Beleg je brood met hartig beleg en minimaliseer met zoet beleg.
5. Laat de snoepjes en koekjes staan. Eet liever wat meer bij de maaltijden.
6. Eet bij het ontbijt geen gezoete ontbijtgranen maar liever havermout, muesli, noten, pitten en zaden.

Tussendoortjes

Het is beter om geen tussendoortjes te eten, maar heb je echt behoefte aan een tussendoortje kies er dan één zonder toegevoegde suiker. In het artikel Diabetes type 2, deel 1 vind je een lijst van tussendoortjes zonder toegevoegde suiker.

Dit levert het je op

Stoppen met snelle suikers levert je meteen heel veel op. Het zorgt dat je bloedglucose stabieler blijft, met minder pieken en dalen. Ook wordt je voeding gezonder en leer je afkicken van de drang naar zoet.

In het blog van maandag 10 september behandelen we de invloed van beweging op Diabetes. Beweging zou in dit blog al ter sprake komen maar aangezien alle stappen even belangrijk zijn en er zoveel over te vertellen valt schrijf ik er een apart blog over!

2018-09-06T11:11:06+00:00