Vegetarisch eetpatroon en het belang van de juiste voedingsstoffen

Uit goede, gezonde en volwaardige voeding kun je alle benodigde voedingsstoffen halen. Echter wanneer je besluit om minder- of geen dierlijke producten te eten; voor je gezondheid, het milieu, de natuur of het dierenwelzijn, dan zijn er een aantal belangrijke vitaminen en mineralen waarvan je minder binnen krijgt. Daardoor kan een tekort aan bepaalde voedingsstoffen ontstaan. Het is belangrijk deze tekorten aan te vullen.

Als vegetariër (of veganist) zijn er een aantal vitaminen en mineralen waar je extra aandacht aan moet besteden. De één is namelijk makkelijker uit natuurlijke producten te halen dan de ander. Hieronder lees je welke vitamines en mineralen extra belangrijk zijn voor vegetariërs en waarom je deze aan je dagelijkse voeding toe zou ‘moeten’ voegen.

Vitamine B12

B12 helpt bij de vorming van rode bloedcellen, kan vermoeidheid verminderen en heeft een positieve werking op je energiestofwisseling, immuunsysteem en psychologisch functioneren. Vitamine B12 komt alleen in dierlijke producten voor. Vegetariërs en veganisten lopen daarom een hoger risico te weinig B12 binnen te krijgen. Vegetariërs zouden hiervoor voldoende zuivel, kaas en eieren kunnen eten, maar voor veganisten is het lastiger. Het is aan te raden om Vitamine B12 als supplement aan je dagelijkse voeding toe te voegen.

Vitamine D

Vitamine D is belangrijk voor de opbouw en het onderhoud van sterke botten en tanden en is daarbij goed voor je spieren en spierherstel. Vitamine D krijg je binnen via de zon en de juiste voeding. Het zit vooral in dierlijke producten, zoals kaas, eigeel, vlees en vis. Het is voor vegetariërs en veganisten dus aan te raden om de vitamine D vooral uit de zon te halen. Ben je veel buiten dan krijg je waarschijnlijk genoeg Vitamine D binnen. Zit je in de winter meer binnen? Dan is het wellicht verstandig om Vitamine D als supplement aan je voeding toe te voegen. Voor ouderen en kinderen tot 4 jaar wordt dit sowieso aangeraden.

Omega 3

Omega 3 bestaat uit drie verschillende vetzuren en zorgt voor het goed functioneren van je hersenen en gezichtsvermogen. Het komt voornamelijk voor in vis maar bijvoorbeeld ook in lijnzaadolie. Eet je met regelmaat vis en voeg je lijnzaadolie aan je voeding toe, dan kun je erop vertrouwen dat je voldoende Omega 3 binnen krijgt. Ben je veganist en twijfel je of je voldoende Omega 3 binnen krijgt. Weet dan dat Omega 3 ook in supplement vorm verkrijgbaar is, ga op zoek naar een supplement met als basis microalgen.

Heb je vragen over een supplement of twijfel je wat je wel en niet nodig hebt? Stuur gerust een mailtje met je vraag.

2018-10-01T12:32:19+00:00