Wat stretchoefeningen met jouw lichaam doen

Stretchoefeningen zijn altijd en voor iedereen goed om te doen, wat voor levensstijl je ook hebt of wat voor sport je ook beoefent. Als je jouw lichaam sterk, gezond en vitaal wilt houden, dan zijn stretchoefeningen ontzettend belangrijk. Bij koude periode’s, zoals nu, zullen je spieren sneller korter worden en pijnlijk aanvoelen.

Stijve spieren

Je gaat naar je werk en staat te wachten op de bus, brrr… wat is het koud, je maakt je klein en trekt je schouders op. Door de kou voelen je spieren stijf aan. Stretchoefeningen hebben een zeer positief effect op de doorbloeding en ontspanning van je spieren en je voorkomt daarmee lichamelijke klachten.

De voordelen van stretchoefeningen

  1. Het bevordert de beweeglijkheid van de gewrichten
  2. Het bevordert de flexibiliteit van de spieren
  3. Het vermindert stress
  4. Kramp en pijn in de spieren verminderen en/of verdwijnen
  5. Hoofdpijn verdwijnt
  6. De doorbloeding verbeterd
  7. Je houding verbeterd

Verschillende oefeningen

Online kun je verschillende filmpjes vinden met stretchoefeningen, als voorbeeld onderstaande video van Optima Vita. Ga je thuis met de oefeningen aan de slag, vraag dan altijd een professional de eerste paar keer mee te kijken om er zeker van te zijn dat je de oefeningen op de juiste manier uitvoert.

Kouwelijk en kramp in de spieren

Heb je het snel koud, sneller dat de gemiddelde persoon in je omgeving, last van kramp in je spieren en regelmatig hoofdpijn? Ga dan eens na of je voldoende magnesium binnen krijgt. Magnesium zorgt onder andere voor het goed functioneren van de spieren en de opbouw ervan. Heb je een magnesium tekort, dan behaal je het gewenste doel met je stretchoefeningen niet omdat je spieren simpelweg niet kunnen ontspannen.

Warm jezelf op met cardiotraining

Om de stretchoefeningen zo optimaal mogelijk uit te kunnen voeren kun je alvorens de oefeningen te doen een lichte cardiotraining doen. Heb je daar geen tijd voor (of zin in) pak dan in ieder geval even je springtouw en ga 3x 1 minuut springen. Zo zijn je spieren al  opgewarmd en voorkom je een vervelende blessure.

Krachttraining voordat je gaat stretchen!

Doe je aan krachttraining en ben je bezig je spieromvang op te bouwen? Doe de stretchoefeningen dan na de krachttraining. Doe je ze voor de training, dan kunnen je resultaten verminderen en daar zit je natuurlijk niet op te wachten!

Heb je vragen over het ontspannen van de spieren of hoe je erachter komt of je een magnesium tekort hebt, stuur mij dan gerust een mail met je vraag.

2018-11-01T15:11:37+00:00