De oplossing voor hormoonproblemen

Veel vrouwen ondervinden lichamelijke- en psychische problemen in de laatste twee weken van de cyclus. Vandaag werd ik benaderd door een klant om een oplossing te vinden voor haar hormoonproblemen, zowel mentaal als psychisch heeft dit veel invloed op haar leven. In onderstaand blog de oorzaken en oplossingen.

De invloed van je levensstijl op hormonen

Onze levensstijl bepaalt in hoeverre onze hormonen in staat zijn om ons lichaam in balans te houden. Zo hebben we zelf invloed op welke voeding we tot ons nemen, hoeveel we bewegen, hoe we met stress omgaan en hoe we mentaal in het leven staan. Door veranderingen in onze leefomgeving raken onze hormonen steeds vaker uit balans.

Belangrijke oorzaken

  1. de grote hoeveelheden suiker en calorieën die we binnenkrijgen
  2. onze voeding die nauwelijks meer natuurlijk te noemen valt
  3. tekort aan bewegen
  4. ‘s avonds nog doorwerken bij fel licht van een laptop of een tablet (daar weet ik alles van)
  5. stress

PMS (Premenstrueel syndroom)

Als je tijdens de laatste twee weken van de cyclus altijd last hebt van lichamelijke- en psychische klachten noemen we dat ook wel PMS. Vijf op de honderd vrouwen hebben hier last van. Herken je één of meerdere onderstaande symptomen?

  • gewrichtspijn
  • vocht vasthouden
  • hoofdpijn / migraine
  • pijnlijke borsten
  • onbeheersbare eetbuien
  • stemmingsveranderingen / prikkelbaarheid
  • vermoeidheid
  • boosheid
  • neerslachtigheid
  • weinig tot geen eigenwaarde

Leefstijl veranderen

Om van deze vervelende klachten, voor jezelf en je omgeving, af te komen geeft de gynaecologenvereniging NVOG onder andere het advies om je leefstijl te veranderen: meer bewegen; gezonde voeding. Daar sluit ik mij helemaal bij aan!

Je hormonen in balans

Gezonde voeding eten valt niet altijd mee, de verleidingen liggen overal op de loer. Vooral suikers zijn een enorme verstoorder van je hormoonbalans. Het is een kwestie van langzaamaan wennen. Begin met het in huis halen van meer verse groenten en fruit. Vooral groene groenten helpen mee je hormonen in balans te krijgen. Het bladgroen hebben we nodig voor onze lever, die een teveel aan hormonen moet afbreken.

De tien belangrijkste (voedings)tips voor een goede hormonale balans

Beweeg! Probeer dagelijks 30 minuten te wandelen, fietsen, zwemmen of yoga te doen. Train regelmatig en ga naar buiten. Het zal je zeker helpen.

  • Zorg dat je bloedsuiker niet te hoog oploopt
  • Eet voedingsmiddelen vooral zo onbewerkt mogelijk
  • Eet voldoende (groene) groenten
  • Zorg voor een goede darmflora
  • Beperk alcohol inname
  • Drink niet te veel koffie
  • Verminder stress of ga er op de juiste manier mee om (meditatie, yoga)
  • Goede nachtrust en voldoende slaap
  • Drink minimaal 1,5 liter water per dag

Supplementen

Soms is het nodig nog aanvullende supplementen en/of bio-identieke hormonen te gebruiken. Begin niet zomaar aan het gebruik van supplementen! Vraag voordat je begint eerst advies bij een arts, therapeut of voedingscoach.

Bovenstaande tips zijn een start om je hormonen weer in balans te krijgen! Wil je weten welke voeding jouw hormoonhuishouding in balans houdt? Hoe je ervoor zorgt dat je bloedsuiker niet te hoog oploopt? Wat voldoende beweging is voor jouw lichaam? Stuur geheel vrijblijvend een mailtje met je vraag!

2018-11-14T11:29:23+00:00