Wat kun je zelf doen om zwanger te worden

Een zwangerschap is altijd speciaal. Voor de een verloopt het zo vanzelf sprekend, voor de ander is het een lange en emotionele weg. Veel voor het oog onzichtbare problemen kunnen ervoor zorgen dat de zwangerschap uit blijft. Deze problemen hebben veelal als oorzaak een disbalans in de hormonen en kunnen opgelost worden door de hormoonhuishouding weer in balans te brengen. Dat betekend dat je er zelf mee aan de slag kunt!

De vruchtbaarheid en hormonen

Verminderde vruchtbaarheid komt steeds vaker voor – zowel bij de man als bij de vrouw. Bij vruchtbaarheidsproblemen gaat er iets mis bij de eisprong, de bevruchting van de eicel of het innestelen van het bevruchte eitje in de baar moeder. Dit alles kan te maken hebben met de algemene hormoonhuishouding. Wat je kunt doen om je hormonen weer in balans te brengen en de kans op zwangerschap te vergroten kun je hieronder lezen.

• Eet vooral veel verse groenten en fruit
• Vermijd teveel melkproducten
• Eet gezonde vetten
• Eet voldoende vezels, vooral uit fruit, groenten en noten
• Drink voldoende vocht (je gewicht gedeeld door 30 ml is een goede richtlijn)
• Vul je bord met 2/3 groenten en verdeel de overige 1/3 met eiwitten en koolhydraten
• Kies 3 vast eetmomenten per dag voor de hoofdmaaltijden en maximaal 2 voor tussendoortjes

Gezonde voeding; minder bloedsuikerspiegelschommelingen en overgewicht

Bij een mediterrane leef- en eetstijl is de kans op zwangerschap ruim anderhalf keer groter ten opzichte van gemaksvoedsel. Ook is de kans op een gezonde zwangerschap zonder complicatie’s veel groter. Dit heeft onmiskenbaar te maken met de veel grotere hoeveelheid antioxidanten die in dit voedingspatroon verwerkt zijn. Het traditionele mediterrane dieet zorgt voor minder bloedsuikerspiegelproblemen én minder kans op overgewicht. Ook om deze reden is er dus een grotere kans op zwangerschap. Ten slotte zorgt het voor een betere omzetting van hormoonachtige stoffen, omdat zowel omega 3, als omega 6 als omega 9 in evenwicht zijn.

Progesteron en het innestelen van een vruchtje

Voor een optimale gezondheid is het van belang dat oestrogeen en progesteron in een juiste verhouding in ons lichaam aanwezig zijn. Helaas is dat evenwicht bij veel vrouwen verstoord waardoor een zwangerschap uit blijft omdat het vruchtje hierdoor niet goed kan innestelen. De werking van oestrogeen is te sterk ten opzichte van de werking van progesteron. Eén van de kenmerken van een progesterontekort is een sterke of langdurige menstruatie.

Positief effect op de vruchtbaarheid; Omega 3

Dit zijn kleine stoffen met een grote impact op onze gezondheid. Omega 3 vetzuren kunnen we niet zelf aanmaken. Deze moeten we binnenkrijgen via onze voeding of als supplement. Omega-3 vetzuren vinden we in grote hoeveelheid terug in vette vis. Ook lijnzaad en algenolie bevat omega-3 vetzuren, maar om deze voldoende bruikbaar te maken is omzetting nodig. De meeste mensen zetten alfalinoleenzuur uit lijnzaad niet voldoende om in direct beschikbare DHA en EPA. Omega-3 vetzuren hebben een positief effect op vruchtbaarheid. Daarnaast hebben ze een gunstig effect op hart en hartvaten, ze kunnen ontstekingen verminderen en de hersenwerking verbeteren.

Voedingsmiddelen met kant-en-klare EPA en DHA:
• visolie(capsules)
• algenoliën
• vette vis zoals makreel, tonijn, wilde zalm, ansjovis en botervis (wildvang, geen kweekvis)

Om ervoor te zorgen dat je de omega vetzuren in de juiste samenstelling kunt opnemen is het raadzaam om vis- of algenolie als suppletie te gebruiken. Vooral bij een zwangerschapswens, tijdens de zwangerschap en gedurende de borstvoeding periode is dit een belangrijke aanvulling op je voedingspatroon.

Mogelijke oorzaak van het uitblijven van de eisprong

Zorg voor een gezond gewicht, overwicht werkt insulineresistentie en diabetes type 2 in de hand en kan een oorzaak zijn van het uitblijven van de eisprong. Uit onderzoeken is gebleken dat overgewicht een belemmerend effect heeft op de zwangerschapswens en nadelige gevolgen heeft voor je gezondheid. Aangezien dit een vrij uitgebreide aanpak vereist staat hieronder de verwijzing naar een samenvatting over overgewicht en diabetes type 2. Wil je van je overgewicht en/of Diabetes type 2 afkomen? Lees dan de oorzaken, gevolgen en het plan van aanpak in de verschillende artikelen over Diabetes type 2.

Foliumzuur heeft invloed op de vruchtbaarheid

Foliumzuur speelt een belangrijke rol bij de homocysteïnestofwisseling en heeft daarmee grote invloed op de vruchtbaarheid. Een verhoogd risico op foliumzuurtekort is sowieso aan de orde bij vrouwen met diabetes, vrouwen die medicijnen gebruiken en vrouwen met overgewicht. Foliumzuur kan een tekort aan B12 in de hand werken. Het is daarom verstandig de B12 in de gaten te houden en in combinatie te nemen met een foliumzuursupplement. De aanbevolen hoeveelheid B12 is 3,2 gram per dag.

Let er bij aankoop van foliumzuur op dat het de actieve vorm van foliumzuur bevat; 5MTHF.

Vitamine D3 voor iedereen

Vitamine D3 is de dierlijke vorm van vitamine D. D2, de plantaardige vorm van vitamine D is voor mensen veel minder geschikt. Het is nodig voor zeer veel verschillende processen in het lichaam. Vitamine D zorgt voor opname van kalk vanuit de darmen en lijkt in zijn werking meer op een hormoon dan op een vitamine. Vitamine D aanmaken in de huid met behulp van de zon lukt in Nederland alleen van half april tot half september. In de overige maanden is de zonnekracht te laag. Vitamine D3 kan een positief effect hebben op de zwangerschapswens.

Zink; verbeterde vruchtbaarheid voor man en vrouw

Zink is bij zowel mannen als vrouwen belangrijk voor de voortplanting. In diverse studies is er een relatie tussen zinksuppletie en verbeterde vruchtbaarheid gevonden. Zink is in relatief hoge concentraties aanwezig in de mannelijke voortplantingsorganen. Spermacellen bevatten zelf ook veel zink. Zink is verder belangrijk om foliumzuur uit de voeding op te nemen en om te zetten.

Spermakwaliteit en zwangerschapsvergiftiging; Q10

Q10 is een belangrijk antioxidant, maar in de aanloop naar de zwangerschap speelt het ook een belangrijke rol in onder andere de spermakwaliteit. Sperma met voldoende Q10 is actiever en verhoogt de vruchtbaarheid van mannen. Voor vrouwen is Q10 belangrijk om het risico op zwangerschapsvergiftiging te verkleinen.

Jodiumtekort

Hoewel de inname van jodium weer is gedaald wordt er nog steeds gesproken van een voldoende innamen in Nederland. Een jodiumtekort is voor niemand wenselijk, maar zeker niet voor een zwangere vrouw. Jodium is nodig voor een gezonde hormonale balans, voor een normale groei en ontwikkeling en zeker voor de hersenontwikkeling van de baby. Een jodiumtekort kan ook zorgen voor onvruchtbaarheid.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 250 microgram per dag.

Algemeen advies om de kans op zwanger worden te vergroten

• Stop met roken. Roken door zowel man als vrouw vermindert de vruchtbaarheid en verhoogt de kans op miskramen en zwangerschapscomplicaties.
• Drink geen of zo min mogelijk alcohol.
• Eet gezond en pas je leefstijl aan
• Beweeg en train!
• Verminder stress en ga flexibel om met stress

Gebruik voedingsmiddelen waarin de volgende voedingsstoffen aanwezig zijn: magnesium, vitamine B2, B6, B12, C, D en E, biotine, foliumzuur, selenium, zink en Q10. Al deze voedingsstoffen dragen bij aan een natuurlijke zwangerschap.

Voedingsadvies op maat

Een op maat gemaakt voedingsadvies draagt bij aan bovenstaande samenvatting maar is per persoon verschillend. Vandaar dat er geen gespecificeerd voedingsadvies in deze algemene samenvatting zit. Mocht je een voedingsadvies willen, neem dan gerust contact met mij op.

Deze samenvatting is gemaakt voor vrouwen die een zwangerschapswens hebben maar waarvan de zwangerschap uitblijft. Hiermee hoop ik dat hun kinderwens uitkomt en zij binnenkort mogen genieten van het nieuwe leven in hun buik.

Lieve groet,
Lara

2018-11-24T21:25:01+00:00