Benodigde bouwstoffen bij intensief sporten

Bij een intensieve training is sprake van aanmaak van de hormonen testosteron, adrenaline en van groeihormonen. Je hormonen moeten optimaal in balans zijn zodat herstel van weefselschade en de opbouw van spieren mogelijk is. De belangrijkste bouwstoffen en in welke producten je ze kunt vinden lees je in dit blog.

Creatine suppletie

De lever maakt bij het sporten onder meer creatine aan, een eiwit dat is opgebouwd uit drie aminozuren. Deze aminozuren, arginine, glycine en methionine, komen wel in voeding voor maar creatine als zodanig niet. De eerste 15 tot 20 minuten gebruikt een sporter zijn celenergie. Daarna worden de fosfaat buffers leeg getrokken waarvoor creatine nodig is. Door creatine te suppleren bij sporten kost het minder energie.

Eiwitten verbruik en opname

Na een half uur sporten gaat het lichaam over op eiwitverbranding. Na langer dan 30 tot 60 minuten is sprake van glutamine verbruik. Glutamine is een eiwit/aminozuur dat vooral voorkomt in het darmslijmvlies. Door het verbruik van dit glutamine komt het immuunsysteem onder druk te staan. Voeding die vooral rijk is aan glutamine:

  • avocado
  • hüttenkäse en ricotta
  • kwark, yoghurt
  • rundvlees, wild, kip
  • haring, makreel, tonijn
  • schelpdieren
  • ei

Het voorkomen van verzuring tijdens het sporten

Het is dus zaak om bij sporten te zorgen voor eiwitrijke voeding en niet de nadruk te leggen op koolhydraten in de vorm van granen. Leg wel de nadruk op groenten en fruit om de verzuring die eiwitten geven in balans te houden.

Zweten en huiduitslag

Stinkende voeten en overmatige okselgeur duidt op een overbelasting van afvalstoffen die het lichaam niet via de lever kwijt kan. Ook huiduitslag kan aanduiden dat de lever overbelast is, de huid neemt het afvoeren van afvalstoffen over van de lever.

Alle bovenstaande punten bij elkaar zorgen ervoor dat je lichaam optimaal kan presteren en herstellen van je sportactiviteit. Ben je een fanatiek sporten? Zorg er dan in ieder geval voor dat je voldoende binnen krijgt aan:

  • eiwitten
  • onverzadigde vetten
  • vitaminen en mineralen
  • creatine
  • glutamine (eiwit)
  • groenten en fruit
  • water

Succes!
Lara

2018-11-26T11:22:21+00:00