Voorkom extra kilo’s tijdens de feestdagen

De belangrijkste boodschap voor de feestdagen is dat je geniet van het feest! Je bent met lieve vrienden en familie en er is veel en overvloedig eten; dat is iets om te waarderen en om dankbaar voor te zijn. Daarnaast wil je graag gezond blijven. De vraag is hoe kun je genieten van al het lekkers en je niet over-eten?

Tijdens een gezellig feest kan het gemakkelijk gebeuren dat je te veel hapjes eet of te veel alcohol drinkt. Als dit af en toe gebeurd kan dat echt geen kwaad!

De eet niet teveel strategie

Wil je liever meer controle? Dan kan het helpen om van tevoren een strategie te bedenken. Je slaat bijvoorbeeld beleefd de chocolade kerstkransjes af, maar neemt wel wat lekkere hartige hapjes en een glas bubbels. Ga tijdens het borrelen niet te dicht bij de hapjes staan, dan kun je de verleiding makkelijker weerstaan!

Kies voor meerdere kleine porties

Zo kun je verschillende dingen proeven en eet je langzamer. Zelf houd ik als regel aan dat ik mijn bord best nog een tweede keer vol mag scheppen (het is tenslotte wel feest hé!), maar dat ik die derde keer oversla. Dan past er in ieder geval nog een toetje bij.

Eet meer groenten

Schep vooral op van verschillende salades of groentegerechten, zodat die 2/3 van je bord vullen. Hoe kleurrijker je bord eruitziet, hoe gezonder het is. Laat vlees, vis of gevogelte samen met aardappel- of rijstgerechten de overige ruimte op je bord vullen.

Drink

Nee, niet alleen alcoholische dranken. Zorg ervoor dat je genoeg water binnen krijgt! Drink een groot glas water voor het eten en grijp tijdens het diner niet alleen naar je wijnglas, maar óók naar je waterglas. Een handige maatstaf: probeer voor elk glas wijn een glas water te drinken.

Het belangrijkste; lekker genieten. Fijne Feestdagen!
Lara

2018-12-03T13:01:32+00:00