Het belang van eiwitten in elke hoofdmaaltijd

Een complete maaltijd bestaat uit vezels, de juiste vetten en eiwitten. Bij het avond eten is dit goed te doen maar wat voeg je toe aan het ontbijt en de lunch om aan voldoende eiwitten te komen. In dit blog een aantal tips en producten met eiwitten voor een gevarieerde en gezonde voeding.

Waarom eiwitten zo belangrijk zijn

Eiwitten zijn niet alleen top om je energielevel op peil te houden en je buik een verzadigd gevoel te geven. Eiwitten helpen ook om je spieren te herstellen. Zorg voor zowel plantaardige- als dierlijke eiwitten! 60% plantaardig eiwit / 40% dierlijk eiwit is een goede verhouding.

Producten met eiwitten

  1. groenten
  2. spirulina
  3. noten; hazelnoten, cashewnoten, amandelen, pecannoten, walnoten
  4. zaden; lijnzaad, chia zaad, sesamzaad
  5. pitten; pompoenpitten, pijnboompitten, zonnebloempitten
  6. melkproducten; yoghurt, kwark, kaas, mozzarella, ricotta, hüttenkäse
  7. vis; gerookte zalm, haring, makreel, sardines, ansjovis
  8. volle granen
  9. hummus
  10. eieren
  11. kalkoen en kip

Kenmerken van een tekort aan eiwitten

Voldoende eiwit inname geeft geen garantie voor voldoende bruikbare eiwitten, het kan dus zijn dat je de eiwitten wel inneemt maar niet opneemt. Er ontstaat een eiwittekort door onvoldoende vertering en opname, dit kan verschillende oorzaken hebben. Kenmerken van een eiwittekort zijn:

Kenmerken op korte termijn
•  trillende vingers (suikerspiegel)
•  een dip en/of lekkere trek na de lunch

Kenmerken op lange termijn
•  weinig energie
•  verzwakt immuunsysteem
•  depressies

De hoeveelheid eiwitten per maaltijd

Eiwitten zorgen voor een gevoel van verzadiging. Per 4 uur kan het lichaam gemiddeld 20 tot 30 gram eiwit aan. Teveel eiwitten binnen krijgen kan nadelige gevolgen hebben. De volgende hoeveelheden per maaltijd zijn een mooie leidraad:

Kippeneieren: twee stuks
Kwark: 70 gram
Yoghurt: 100 gram
Zaden: 100 gram
Vis: 75 – 100 gram

Dierlijke- of plantaardige eiwitten

Dierlijke eiwitten zijn niet beter dan plantaardige eiwitten. Het eten van voldoende eiwitten uit bijvoorbeeld peulvruchten, quinoa, noten en volle granen zorgt ervoor dat je lichaam voldoende eiwitten binnen krijgt en alle aminozuren heeft voor het bouwen van een sterk lichaam en een goede gezondheid!

Wil je nog meer weten over eiwitten? Volg dan de link naar de categorie eiwitten, daar vind  je lekkere en makkelijke recepten met eiwitten en nog meer interessante artikelen over eiwitten. Op naar een fit lichaam en stabiel energie niveau!

2018-12-07T10:32:57+00:00